La tertúlia proscrita

Una professora de la UVic-UCC coordina la redacció del primer llibre a l’Estat sobre gamificació en aules universitàries

  • El llibre recull les experiències de vuit professors d’universitats catalanes que han incorporat elements del joc a les seves classes

VilaWeb
Pep Comeres
19.07.2016 - 16:46
Actualització: 19.07.2016 - 18:46

La professora de la Facultat d’Empresa i Comunicació (FEC) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), Ruth Sofia Contreras Espinosa, ha coordinat la publicació de Gamificación en las aulas universitarias, el primer llibre editat a l’estat espanyol que aborda el fenomen de la gamificació des d’una perspectiva educativa. Contreras Espinosa és responsable de l’Observatori de Comunicació, Videojocs i Entreteniment, una grup de recerca nascut el 2014 després que la UVic-UCC signés un conveni amb l’Institut de Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona.

El llibre, que es pot consultar gratuïtament a internet, aprofundeix en el concepte de gamificació, també conegut com a ludificació. La incorporació d’elements propis del món del joc a les aules és un fenomen en expansió arreu del món, però encara hi ha poc contingut teòric sobre el tema i les publicacions obertes que es poden trobar per internet són poc fonamentades. El llibre vol cobrir aquest buit i recull informació sobre gamificació a partir de l’experiència de professors universitaris que l’apliquen a les aules. L’objectiu, explica Contreras Espinosa, és “trobar un nou mètode d’ensenyament-aprenentatge per motivar els estudiants i aconseguir que adquireixin un major compromís amb les classes”.

La professora de la UVic-UCC ha coordinat les aportacions d’un total de vuit autors, tots ells professors d’universitats catalanes de diferents àrees de coneixement, que expliquen al llibre com han incorporat elements propis del joc a les seves sessions teòriques per fer l’assignatura més entretinguda i motivar els alumnes. Els vuit relats, ordenats cadascun en un capítol, permeten conèixer metodologies diverses per posar en pràctica la gamificació a l’aula. Tots els professors coincideixen a destacar que introduir els mecanismes i les dinàmiques del joc a classe ajuda a connectar amb els alumnes, que encaren l’assignatura amb major predisposició. En alguns casos, també incideix positivament en els resultats dels estudiants.

La gamificació no només té aplicacions en l’àmbit de l’ensenyament o de la pedagogia. L’ús d’elements del joc com a eina per a l’empoderament de l’usuari també s’empra en el camp de la salut o de l’empresa. L’Observatori treballa amb professionals d’altres institucions acadèmiques de tot el món especialitzades en el desenvolupament d’aplicacions que faciliten la transmissió de coneixements a pacients amb malalties cròniques o als clients i treballadors d’una organització empresarial. Contreras Espinosa apunta que el treball conjunt entre els diversos professionals que investiguen en aquest camp serà clau per garantir el seu èxit i consolidació.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any