La UVic-CC participarà en el desenvolupament d’un prototip de Moodle per avaluar les competències bàsiques

  • Catalunya té almenys 355.000 usuaris de la plataforma virtual i prop de 1.600 centres educatius la fan servir

VilaWeb
Pep Comeres
31.03.2016 - 08:47
Actualització: 31.03.2016 - 10:47

La Universitat de Vic – Central de Catalunya col·laborarà amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat en l’aplicació del prototip de Moodle de competències bàsiques a les escoles catalanes. Ho ha anunciat aquest dimecres la consellera Meritxell Ruiz en roda de premsa amb motiu de la investidura del creador del programari, Martin Dougiamas com a Doctor Honoris Causa per part de la Universitat de Vic-Central de Catalunya (UVic-CC). Ruiz ha explicat que el nou sistema s’implementarà amb una prova pilot que es preveu començar el proper mes de setembre en un nombre de centres encara per determinar. Moodle compta amb 81 milions d’usuaris arreu del món, 355.000 dels quals a Catalunya, on prop de 1.300 centres d’Educació Secundària i uns 300 de Primària el fan servir, segons dades del Departament.

En una roda de premsa on també ha intervingut el rector de la UVic-CC, Jordi Montaña, el creador de Moodle ha avançat que les eines virtuals per treballar les competències bàsiques estaran disponibles a partir del mes de maig i ha aclarit que aquesta actualització respon a “una demanda de fa temps” de la comunitat d’usuaris d’arreu del món.

En aquest sentit, ha apuntat que Moodle “no és un programari que el fas servir com et diuen”, ja que “la comunitat el dirigeix, el pot canviar i desenvolupar”. “No puc dir com serà Moodle d’aquí 3 anys, això ho decideix la gent que el fa servir”, ha sentenciat.

Al seu torn, Meritxell Ruiz ha remarcat que un dels reptes educatius “que tenen tots els països” és que les competències bàsiques “no quedin en documents, on es defineixin i prou, sinó que realment siguin un instrument d’aprenentatge a l’aula”. La consellera considera que, precisament, participar en el desenvolupament del prototip de Moodle serà “molt positiu” en el treball per aplicar efectivament les competències bàsiques.

Dougiamas ha apuntat que Espanya és el segon país amb més plataformes de Moodle, per darrera dels Estats Units, i dins el territori espanyol, Catalunya és la comunitat on hi ha més presència. Aquest sistema es va començar a implementar a les escoles catalanes fa gairebé una dècada, al curs 2006-2007, tal com ha indicat Meritxell Ruiz.

Actualment, el Departament d’Ensenyament ofereix entorns educatius virtuals en base a tres plataformes: Àgora, dirigida sobretot a centres educatius de Secundària i Primària, Formació Professional i Escoles Oficials d’Idiomes, que engloba uns 300.000 usuaris actius entre docents i alumnes; l’Institut Obert de Catalunya, amb 30.000 usuaris; i el servei Odisea, una plataforma de formació permanent per a professionals, que compta amb una mitjana de 25.000 usuaris anuals.

En l’àmbit universitari, el rector de la UVic-CC, Jordi Montaña, ha definit el Moodle com “una eina que permet personalitzar molt l’educació de l’alumne” i facilita l’aplicació d’un model pedagògic d’adaptació als estudiants. A més, ha subratllat que el fet de ser un programari obert és “un avantatge fonamental”, ja que “es va enriquint amb la feina de tots els usuaris que el fan servir”. D’aquesta manera, Montaña ha justificat la investidura com a Doctor Honoris Causa de Martin Dougiamas, que es celebrarà aquest dijous 31 de març, a les 11.30h a l’Aula Magna de la UVic-CC.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any