Entren en servei la variant de l’N-141d a Calldetenes i el nou enllaç de Sant Julià de Vilatorta a l’Eix Transversal

  • Les dues actuacions han permès millorar la mobilitat i seguretat viària perquè alleugereixen el trànsit per l'interior dels nuclis urbans

VilaWeb
Pep Comeres
18.09.2016 - 08:56
Actualització: 18.09.2016 - 10:56

La variant de l’N-141d a Calldetenes i el nou enllaç de Sant Julià de Vilatorta a l’Eix Transversal han entrat en funcionament aquest dissabte després d’anys de reivindicacions. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i la presidenta de la Diputació de Barcelona, Mercè Conesa, han estat els encarregats d’inaugurar oficialment aquestes dues obres a Osona que permeten millorar la mobilitat i la seguretat viària perquè alleugereixen el trànsit per l’interior dels nuclis urbans. D’una banda, a Calldetenes s’han invertit 2,8 MEUR per construir una variant que millora la fluïdesa i la seguretat del trànsit en aquest entorn. Pel que fa a Sant Julià, l’actuació ha costat 2,5 MEUR i permet un accés més directe al polígon industrial la Quintana.

Totes dues actuacions milloren la mobilitat i la seguretat viària, ja que permeten evitar el trànsit de pas per l’interior dels dos nuclis urbans, en especial de vehicles pesants. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha recordat que “ens calia que l’Eix fos molt més permeable i no podia ser que Sant Julià o Calldetenes no estiguessin ben connectats. Totes dues bres es complementen”.

2,8 MEUR d’inversió a Calldetenes

La variant que s’ha inaugurat a Calldetenes evita el pas de vehicles per l’interior de la població i, per tant, millora la fluïdesa i seguretat. Aquesta actuació, amb un cost de 2,8 MEUR, s’emmarca en un conveni de col·laboració entre el Departament de Territori i la Diputació de Barcelona i, segons l’acord, totes dues administracions assumiran el cost final de les obres a parts iguals.

La carretera N-141d discorre entre Vic, Calldetenes, Folgueroles i Vilanova de Sau. Entre l’enllaç amb l’Eix Transversal i Vic, registra un trànsit força intens, d’uns 10.500 vehicles diaris, amb un percentatge elevat de vehicles pesants. Fins ara, aquests vehicles procedents de l’eix havien de travessar el nucli urbà de Calldetenes per dirigir-se a Vic.

La variant voreja pel nord l’actual nucli urbà i discorre paral·lel al polígon industrial de Calldetenes. Té una longitud d’1,5 quilòmetres i està formada per dos carrils de 3 metres d’amplada cadascun i vorals d’1 metre. El traçat s’inicia a l’N-141d ja existent a l’altura de can Gasparó, al municipi de Vic. Tot seguit, entra al terme municipal de Calldetenes i travessa el torrent de Sant Marc fins el camí del cementiri (camí de l’Aragall), on s’ha format el segon accés de la variant, també en forma de rotonda. Per al pas de la variant sobre aquest torrent, s’ha perllongat un calaix, amb una longitud de 13 metres, 3 d’alçada i 2 d’amplada.

Construcció d’un ramal d’accés al polígon

La variant creua el serrat de l’Aragall per anar a trobar altre cop l’N-141d, just abans de la Torre d’en Marc, on s’ha construït una tercera rotonda, per a la connexió entre vials i s’hi ha format un nou ramal per accedir directament al polígon industrial. A més, s’han pavimentat el camí d’accés a l’Aragall i el de la serra d’Aragall, amb amplades de 5 metres cadascun.

L’obra ha inclòs la formació de punts de creuament a les illetes dels ramals de les rotondes i la construcció d’una xarxa d’itineraris per a vianants separats de la carretera per a donar permeabilitat a la variant. Aquests itineraris donen accés a la ruta anomenada dels Molins, així com a les finques rurals i altres indrets d’interès, i tenen una amplada de dos metres. Addicionalment, s’han executat els elements d’urbanització que enllacen la xarxa d’itineraris amb els carrers del poble i els camins rurals.

Les tres rotondes de la variant s’han il·luminat seguint criteris d’eficiència energètica i de mínim impacte lumínic, compatible amb la seguretat viària i la protecció dels vianants. S’han executat les noves instal·lacions elèctriques, s’han instal·lat els bàculs de 10 metres d’alçada i s’han disposat lluminàries de tipus LED.

Evitar l’entrada al nucli urbà de Sant Julià de Vilatorta

El nou enllaç de Sant Julià de Vilatorta se situa al sud del nucli urbà, a l’altura del creuament de la carretera BV-5202 (de titularitat de la Diputació de Barcelona) amb l’eix Transversal. L’actuació, amb una inversió de 2,5 milions d’euros, millora la mobilitat i la seguretat viària en aquest àmbit, ja que permet un accés més directe a una zona industrial sense passar pel nucli urbà.

Fins ara, els vehicles que volien accedir al polígon industrial la Quintana, procedents en gran part de l’eix des de l’enllaç de Calldetenes, havien de travessar el nucli urbà. El Departament de Territori i Sostenibilitat ha construït el nou enllaç per evitar aquest pas per l’interior del nucli, especialment de vehicles pesants.

Millora dels moviments sentit Manresa

El nou accés a l’Eix Transversal facilita els moviments directes en sentit Manresa, la majoria de moviments que es fan en aquest àmbit. Els moviments en sentit Girona ja es podien efectuar sense haver de travessar el nucli urbà de Sant Julià de Vilatorta, des de l’actual enllaç de Calldetenes de l’eix Transversal.

En concret, les obres han consistit en la formació dels dos nous ramals d’incorporació/sortida de l’Eix, juntament amb els elements de connexió amb la carretera BV-5202; el condicionament de la carretera BV-5202 entre el nou semienllaç i el polígon, en una longitud aproximada d’uns 800 metres; i la construcció d’una via verda per a ciclistes i vianants, de 2,5 metres d’amplada, al costat de la carretera BV-5202, separada amb una barrera de fusta del trànsit de vehicles.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any