El col·lectiu ‘Perquè no ens fotin el tren’ dóna suport a la reclamació del traspàs de rodalies

VilaWeb
Pep Comeres
27.10.2016 - 10:17
Actualització: 27.10.2016 - 12:17

El grup ha participat a l’acte organitzat per la Generalitat de Catalunya per reclamar el traspàs complet de rodalies al govern català aquest dimecres, donada la total inoperativat d’aquest servei a mans del Ministeri de Foment del Govern d’Espanya.

Es reclama que el traspàs inclogui la gestió de la totalitat dels pressupostos de l’Estat previstos per a Rodalies de Catalunya i que, per la seva banda, des del Departament de Territori i Sostenibilitat s’operativitzi aquesta competència pensant en el territori i tenint en consideració l’ús real que es fa del transport ferroviari així com quines són les necessitats de cada territori.

Alhora, però, en referència a les competències que la Generalitat actualment ja té sobre elservei de Rodalies, la gestió dels horaris, el Grup recorda que des de fa més de 2 anys els usuaris de la R3 territori esperen una nova proposta d’horaris adequats a les necessitats de la població i que a data d’avui, encara no s’han presentat.

En concret, les demandes dels usuaris de l’R3 en referència als horaris es poden resumir en la seva racionalització per adaptar-los als usos reals de la població i també en la millora dels cadenciaments per, d’aquesta manera, fer compatible la realitat de la via única amb un bon servei i minimitzar d’aquesta manera els efectes negatius que aquesta realitat comporta en el dia a dia de la línia.

El grup, per la seva banda, continua reclamant la millora de la R3 amb la concentració d’aquest divendres a l’estació de tren de Torelló, una activitat que porta a terme de manera continuada l’últim divendres de cada mes des del desembre de 2012.

Les propostes del grup en referències als horaris les recull el document següent, amb data gener de 2015, i que es manté del tot vigent a l’actualitat:

RACIONALITZACIÓ HORARIS. Gener 2015

• És fonamental que els horaris es compleixin per generar confiança en el tren. I és fonamental també que s’informi sobre obres, limitacions de velocitat temporals, etc. Tal com es pot comprovar al document adjunt, hi ha trens que sistemàticament arriben amb retard, fet que genera perjudicis als usuaris i contribueix a donar una mala imatge del tren, alhora que no en fomenta l’ús.

• No pot ser que els canvis d’horaris es facin d’un dia per l’altre i sense cap avís als usuaris i tampoc no pot ser que els canvis impliquin que s’allargui la durada dels trajectes.

• El primer tren del matí que surt de Ripoll en direcció BCN hauria d’arribar a La Sagrera a les 7:45 (seria molt més compatible amb els horaris habituals de treball dels usuaris). Hauria de sortir més d’hora i ser semidirecte.

• S’hauria de retornar a l’horari habitual el 2n tren del matí direcció BCN que permetia arribar a treballar a Vic, on es desplaça força gent del Ripollès i Osona Nord, a les 9 del matí (el dia 30 de juny es va canviar sense previ avís per unes suposades obres que no han començat mai…).

• Caldria revisar horaris incongruents, que no responen al moviment natural de la població. No té cap lògica que l’últim trajecte Ripoll – BCN de dilluns a divendres sigui 21,04 – 23,04 i que, en sentit BCN – Ripoll, sigui 20,17 – 22,08, quan el moviment natural de població és a la inversa (més gent necessita traslladar-se tard des de BCN a Ripoll). Els caps de setmana, en canvi, que és quan la gent necessita desplaçar-se tard de Ripoll a BCN, l’últim trajecte Ripoll – BCN és 20,09 – 22,01.

• Caldria reflexionar sobre el sentit d’un tren “bala/ràpid” que només estalvia 5 minuts respecte dels trens semidirectes i, en canvi, interfereix en la fluïdesa de circulació de la resta de trens.

• Caldria revisar els horaris per establir una cadència com la que existeix a la majoria de línies i donar-los més lògica (hi ha espais llargs sense cap tren i en un període brevíssim en poden sortir dos de pràcticament simultanis: per exemple, el cap de setmana a Vic surt un tren a les 13:01 i un altre a les 13:10 i des de les 11:50 no n’hi ha cap altre).

• Caldrien més trens que sortissin de Ripoll i arribessin a Ripoll. L’oferta limitada d’horaris fa que el tren sigui poc utilitzat i que sovint s’hagi de fer servir el cotxe particular per desplaçar-te fins a Vic i poder tenir millor oferta.

• A Centelles, capital d’Osona Sud i que no disposa de cap altre sistema de transport regular alternatiu (només hi ha 2 busos al dia), hi haurien de parar tots els semidirectes.

• Caldria que el tren que surt de Sants a les 23.57 i arriba fins a Granollers, es perllongués fins a Vic.

• És urgent treballar perquè hi hagi més llocs al llarg de la línia en què els trens es puguin creuar.

• S’hauria de garantir la coordinació d’horaris amb els trens francesos que surten de La Tour de Querol i també amb la resta de transport públic. Alhora que es racionalitzen els horaris, cal revisar i ajustar també la quantitat de vehicles o vagons de cada tren en funció del nombre d’usuaris.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any