800 alumnes de primària cantaran al concert Amb ulls de nen, a Folgueroles

  • Aquest divendres 29 d’abril a 2/4 de 7 de la tarda al pati de l’Escola Mossèn Cinto

VilaWeb
Pep Comeres
26.04.2016 - 08:50
Actualització: 26.04.2016 - 10:50

Cantem Junts és un projecte que es realitza per segona vegada a la comarca d’Osona (la primera edició es va celebrar fa just 2 anys), on participen tots els nens i nenes d’Educació Primària de les escoles de Sant Julià de Vilatorta (Col·legi del Roser i Escola Bellpuig), Folgueroles (Escola Mossèn Cinto), Calldetenes (Escola de Sant Marc), Santa Eugènia de Berga (Escola Jacint Verdaguer) i Vilanova de Sau (Escola de Vilanova de Sau). En total, hi participen 800 infants.

L’objectiu final del projecte és participar en un concert on es presenten totes les peces que s’han estat treballant durant mesos a les respectives classes de música de les escoles.

Aquest any, el concert porta per títol Amb ulls de nen (fent una aclucada d’ull al pedagog Francesco Tonucci que va titular un dels seus llibres així). A través de les cançons seleccionades per tot l’equip de mestres de música, els nens fan un recorregut pels sentiments i emocions que ells viuen en la seva pròpia pell cada dia de la seva existència: la il·lusió, la ràbia, l’enyor, la tristesa, la por… Un fil conductor creat i narrat per la conta-contes Caro von Arend, portarà a l’espectador –especialment pares i mares- a recordar tot allò que de petits havien sentit, i que avui els seus fills i filles senten.

Amb ulls de nen vol ser un mirall de tot allò que els adults havíem sentit quan érem petits i que fa bonic de recordar, però al mateix temps un aparador que permeti a l’adult entendre com se senten els nens i perquè senten el que senten. Les emocions i els sentiments no pertanyen a cap matèria relacionada amb les matemàtiques, el domini de les llengües… però és quelcom que duem des del minut u de la nostra vida i que val la pena aprendre a gestionar, viure i gaudir.

El projecte, encapçalat per Buia Reixach i Feixes (mare de l’Escola Bellpuig i directora de cors), compta amb la participació de músics professionals que es fan càrrec dels acompanyaments instrumentals: Pep Solà (bateria), Enric Puigdesens (baix elèctric) i Guillem Soler (piano, veu i arranjaments de totes les peces). També s’ha comptat amb la col·laboració especial de Santi Serratosa que ha creat una coreografia de percussió corporal per una de les cançons.

Algunes de les peces són interpretades per tots els 800 nens i nenes; no obstant, un petit grup de peces són interpretades pels nens més petits (de 1r a 3r), i un altre petit grup de peces va a càrrec dels més grans (de 4t a 6è). Això permet que el repertori pugui ser variat, de dificultats diverses, però alhora trobant moments de molta intensitat amb 800 veus alhora.

En una primera fase, les professores de música de totes les escoles, juntament amb la directora del projecte, van definir el tema entorn del qual giraria el Cantem Junts d’enguany. Un cop es va haver seleccionat el tema dels sentiments i les emocions, es va procedir a buscar repertori.

En diverses reunions realitzades, les professores van portar propostes de repertori, que es van anar definint en funció de la dificultat, la idoneïtat i la capacitat de cada tema de poder enganxar els nens i nenes.

Un cop triades totes les peces a interpretar, les professores i la Buia Reixach ho van estar treballant per tal d’unificar criteris d’interpretació, tempos, estructures, etc.

Paral·lelament a això, en Guillem Soler es posava a treballar en els arranjaments de cada una de les cançons, deixant preparats com a material de treball a l’aula, àudios de totes les peces -amb veu i sense veu-, que facilitessin la feina de les professores amb els seus alumnes.

Començava, doncs, el moment de posar-se a treballar intensament a la classe de música per tal d’aprendre’s tot el repertori.

Durant el mes de març, la Buia Reixach i en Guillem Soler (pianista) van visitar cada una de les escoles, realitzant un assaig durant tot el matí amb els nens. El treball que s’havia fet a cada aula per separat, ja es posava en comú amb els nens de la mateixa escola.

Aquests assaigs van servir als infants de cada escola per conèixer la Buia Reixach, acostumar-se als seus gestos dirigint i comprendre totes les consignes que es donaven: tempos, dinàmiques i indicacions per millorar en qüestions vocals o interpretatives.

Les mestres de música, al mateix temps, prenien nota de tot allò que calia acabar de reforçar per tal que en el següent assaig (ja amb tots 800) tot pogués funcionar.

Per la seva banda, la Buia Reixach ja anava dissenyant feia setmanes la col·locació de tots els nens i nenes en els dos escenaris que s’hauran preparat el dia del concert. Cal pensar en un protocol de pujar (i baixar!) de l’escenari que sigui ràpid, efectiu, ordenat i, sobretot, el mínim farragós possible per als nens que hauran de restar a escena durant 1 hora. Cal preveure el temps que es pot trigar a realitzar aquesta operació i prioritzar la comoditat dels petits artistes que ho donaran tot durant el concert.

El dimarts dia 12 d’abril, al Pavelló de Folgueroles, tots els nens i nenes participants es van trobar per assajar durant tot el matí. Era un dia clau: tot allò que havia començat a cada aula de música (amb potser una vintena d’alumnes) es convertia aquell dia en un gran cor que bategava junt. Era com un miracle; tots els nens i nenes anaven junts i tots sabien perfectament el què, el com, el quan i el perquè de cada peça. El bateria i el baix elèctric s’afegien també a l’engranatge i per primer cop es podien sentir les peces tal i com sonaran el dia 29.

Tractant-se d’una activitat que concentra tants nens i nenes (i, per tant, tants i tants pares, mares, germans, tiets i avis), no va ser possible trobar un espai interior on poder celebrar el concert. De fet, fa dos anys, a St. Julià, tampoc va ser possible. Es calcula que el públic podria arribar a unes 2000 persones i, per tant, és molt difícil disposar d’un espai que disposi d’aquest aforament i totes les condicions de seguretat corresponents.

Així doncs, caldrà estar pendents del temps que farà aquell dia.

La última fase, que es realitzarà el dia 29 d’abril al pati de l’Escola Mossèn Cinto de Folgueroles, tindrà dos episodis:

1) Assaig general al matí: assaig de tot, és a dir, del protocol de pujada a l’escenari (amb cronòmetre a la mà per tal de fer previsió de cara a la tarda i poder començar puntuals) i passe de dalt a baix de totes les cançons, amb narracions incloses. El passe musical anirà precedit de les proves de so corresponents per tal de provar tota la instal·lació de microfonia i amplificació.

2) Concert, a les 18.30h, que es procurarà iniciar amb una puntualitat germànica. El concert anirà precedit per una breu intervenció de l’alcalde de Folgueroles, Carles Baronet, unes paraules de la Consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, i una petita presentació que anirà a càrrec de la directora del projecte, Buia Reixach.

Es preveu que el concert duri uns 60 minuts. Aquest any, es col·locaran cadires per tal que el públic pugui seguir el concert amb comoditat, i es pugui ajudar també a escampar la sensació de concert (malgrat es faci a l’aire lliure) que garanteixi el silenci i atenció durant tot l’acte.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any