30.10.2015 - 14:28
|
Actualització: 30.10.2015 - 15:28
En l’àmbit educatiu, l’aprenentatge de la lectura representa un dels punts centrals que determina el fracàs o l’èxit dels alumnes. Amb aquesta idea, fa uns anys, l’escola d’educació especial l’Estel de Vic es va posar a treballar per crear un sistema que permetés millorar la competència lectora dels seus escolars. El director, Josep Font, ha explicat que ràpidament van veure que els alumnes feien un salt endavant i, a partir d’aquí, la idea s’ha exportat a tots els centres ordinaris públics i concertats de la ciutat. Aquest dijous s’ha signat un conveni amb la Generalitat que fins el 2017 assegurarà la formació dels docents perquè puguin incorporar les metodologies a les seves classes i també els materials que s’utilitzen. Ciutats com Sant Cugat o Girona ja s’han interessat per importar el model.
Poder assegurar que la majoria dels alumnes comprenguin un text significa fer un pas endavant en l’equilibri de la balança entre l’èxit i el fracàs escolar. Precisament per aconseguir aquest èxit, l’escola d’educació especial Estel de Vic va iniciar un projecte que ha desenvolupat amb els anys i que permet constatar una millora en la competència lectora dels alumnes amb què treballen. El director, Josep Font, ha explicat que la voluntat del projecte és “universal” i intenta personalitzar al màxim l’atenció que es dóna a cada alumne.
A partir d’una estratègia de cribratge general sobre la llengua catalana on han participat 2.000 nens i nenes, la prova permet saber als mestres si l’alumne es troba al nivell que li pertoca, “sense posar etiquetes”, ha remarcat Font. Aquest cribratge, doncs, possibilita conèixer quin grau i suport específic li cal a cada escolar per poder millorar. D’aquesta manera, “s’ajusten al detall” les necessitats concretes de cada alumne.
Josep Font ha explicat que el sistema influeix a l’escola de manera integral, i per això no es tracta simplement d’un canvi de pràctiques a l’aula, sinó que implica un gir en la manera de pensar dels mestres i també en les metodologies que s’empren.
Per la seva banda, l’alcaldessa de Vic, Anna Erra, ha explicat que els èxits de cada alumne es van fent evidents a mesura que avança el curs, i això permet fer una avaluació molt acurada del rendiment del projecte. La iniciativa compta actualment amb la implicació de totes les escoles de la ciutat, cinc de les quals s’han incorporat de nou aquest curs 2015-16.
La directora general d’Educació Infantil i Primària del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Carme Ortoll, ha explicat que hi ha escoles de diferents municipis de Catalunya, com Sant Cugat, Girona, del Penedès o de les comarques de Barcelona que ja s’han interessat pel projecte amb l’objectiu d’adquirir eines que els ajudin a lluitar contra el fracàs escolar.