22.02.2016 - 10:25
|
Actualització: 22.02.2016 - 11:25
Una quarantena de músics professionals i novells participen a la primera Acadèmia Internacional de Quartet que se celebra a Vic fins aquest dimecres. Durant cinc dies, els joves intèrprets s’han situat en un punt neuràlgic pel que fa a l’estudi i l’aprofundiment del quartet de corda. L’acadèmia s’ha dividit en dos àmbits: un amb sis formacions d’entre 15 i 19 anys, i un altre amb cinc joves formacions professionals provinents de tot el món que han treballat l’Opus 18 de Beethoven sota el mestratge del Quartet Casals. Segons Arnau Tomàs, del Quartet Casals, s’ha escollit Beethoven perquè és “el gran mestre” del quartet de corda i l’obra és un repte pels músics per la dificultat en la interpretació.
L’Acadèmia Internacional de Quartets de Vic ha nascut amb la voluntat d’oferir un espai perquè intèrprets professionals, estudiants, professorat d’escoles de música i conservatoris o melòmans puguin intercanviar coneixements i experiències musicals en el marc de l’especialitat del quartet de corda. Així ho ha explicat el director pedagògic del certamen, el violinista Gerard Claret, qui ha afegit que es tracta, a més, d’una de les novetats que presenta el Cicle Clàssica Jove 2015.
Claret ha assenyalat que des de l’aparició dins el panorama musical del país del Quartet Casals, s’ha generat un interès creixent en molts estudiants que s’han centrat en els quartets de corda. Des de fa un temps cap aquí, ha explicat Claret, el món del quartet de corda a Catalunya “ha millorat moltíssim” i per això li va semblar que era el moment per intentar dur a la pràctica una experiència pilot com l’Acadèmia Internacional de Quartets consistent en una setmana de treball intens dedicat a la corda.
En aquesta primera edició, que va començar dissabte i s’allargarà fins aquest dimecres, les classes les ha impartit el Quartet Casals, el prestigiós conjunt català de renom internacional. Un dels seus membres, Arnau Tomàs, ha explicat que ells mateixos van escollir les cinc formacions provinents d’arreu del món que han treballat intensivament els quartets de l’Opus 18 de Beethoven. Cadascun dels cinc quartets i també els Casals interpretaran una de les sis peces que conformen l’obra completa aquest dimarts i dimecres 15 de juliol a dos quarts de nou del vespre a la Sala Joaquim Maideu.
La tria de l’Opus 18 de Beethoven
Tomàs ha explicat que l’Opus 18 de Beethoven els donava l’oportunitat de fer que el treball fos “profund”, amb un repertori molt determinat. Arnau Tomàs també ha destacat l’intercanvi de maneres de tocar i reflexions que poden sorgir del treball entre les diferents formacions, cosa que permet crear un punt d’unió que els ajudarà a superar els problemes interpretatius que els puguin provocar les obres. La tria de Beethoven, el gran mestre del quartet de corda, és perquè l’escriptura de les seves obres és “molt complerta i sofisticada i precisament aquests problemes d’interpretació que poden sorgir representen un repte i incrementen la dificultat a l’hora de tocar”. “És un repertori difícil”, ha dit Tomàs i és “ideal” per obligar els músics a superar-se.
Les formacions escollides per a treballar sota la direcció del Quartet Casals han estat Furiant Quartet, Cuarteto Klimt, Quartetto Lyskamm, Aristos Quartet i els també catalans Quartet Gerhard.
Els imprescindibles d’un bon quartet de Corda
Per Arnau Tomàs és “difícil trobar el teu quartet i fer que es mantingui”. “Hi ha dificultats internes i externes”, ha assenyalat. Tanmateix, les característiques que ha de tenir un quartet són compartir un gust comú entre els quatre membres, però també un estil i un llenguatge propis “sense oblidar el respecte pels col·legues”.
Per Judit Bardolet, del Quartet Gerhard, es tracta bàsicament “d’una qüestió de caràcter i de química entre el grup”. “És molt important la capacitat d’escoltar quan toques i respectar l’altre”, ha assenyalat la violinista. Bardolet ha comparat el quartet amb una “microsocietat” on el balanç entre les persones que la conformen és essencial perquè tot funcioni.
Classes per a sis quartets amb integrants que van dels 15 als 19 anys
Precisament el Quartet Gerhard ha liderat un altre itinerari formatiu de l’Acadèmia en el qual s’han inscrit sis formacions de quartet de corda integrades per estudiants d’escoles de música i conservatoris d’arreu de Catalunya. És el cas del Quartet Coll, nadius d’Osona, que han escollit peces de Shubert per perfeccionar la seva interpretació amb els diferents integrants del Quartet Gerhard.
Els integrants del Quartet Coll es van plantar a materialitzar la inscripció a l’acadèmia sense tenir cap nom i van decidir-se pel cognom del professor que els va animar a apuntar-s’hi, Gabriel Coll. Ja havien tocat junts en alguna altra ocasió, però ara s’han plantejat fer un pas més i posar-se sota les indicacions i recomanacions dels integrants del Quartet Gerhard per millorar en els seus instruments. Destil·len bon rotllo i això es nota en les seves sessions de treball. Una dels membres del grup, la Núria Boí, ha explicat que normalment, durant els seus estudis ordinaris, “estem pendents no dels altres companys sinó de nosaltres mateixos”. Aquesta perspectiva, però, ha canviat amb l’Acadèmia ja que ara “tenim consciència de grup i això provoca que quan surts de tocar t’adones que ho estàs fent bé”. “En el fons som com un sol instrument”, ha afegit un altre dels membres, en Pau Vall.