24.02.2016 - 09:42
|
Actualització: 24.02.2016 - 10:42
La incorporació del sistema universitari català a l’Espai Europeu d’Educació Superior ha tingut un impacte positiu en el rendiment acadèmic dels estudiants, que ha millorat notablement. Aquesta és la principal conclusió que es desprèn d’un estudi elaborat per una de les integrants de l’Àrea de Qualitat de la Universitat de Vic-UCC, Sara Puigví, tutoritzat pel professor i investigador Joan Carles Martori. La investigació recull les dades de 2.555 estudiants titulats a la UVic-UCC que van començar els seus estudis entre el 2006 i 2007 (estudiants de cicle) i entre el 2009 i 2010 (estudiants de grau). En concret, els alumnes de grau han obtingut una qualificació mitjana de 7,40 punts sobre 10, mentre que els de cicle no han arribat al 7.
Del total d’alumnes analitzats, 1.397 van començar la seva carrera el curs 2006-07 o el 2007-08 (titulats de cicle), mentre que la resta, 1.158, són titulats de grau que van començar a estudiar el curs 2009-10 o el 2010-11. La comparativa de les dades de tots dos grups ha permès observar als investigadors que existeix una millora dels resultats acadèmics dels graduats amb la implementació dels títols oficials adaptats al nou EEES. Així, els estudiants de grau han assolit millors resultats que els de cicle tant en la taxa de rendiment com en la d’èxit o d’eficiència. En concret, els alumnes de grau han obtingut una qualificació mitjana de 7,40 punts sobre una escala de 10, mentre que els de cicle no han arribat al 7, concretament un 6,96.
Una vegada publicat el treball, Puigví va corroborar els resultats comparant les dades dels estudiants de la Universitat de Vic amb les que ofereix UNEIX, el sistema d’indicadors unificat de la Generalitat que recull les dades del conjunt d’alumnes de les universitats públiques catalanes i de la UVic-UCC. L’autora de l’estudi va comprovar que les conclusions de la investigació eren extrapolables al sistema universitari català perquè l’anàlisi de la informació d’UNEIX conduïa al mateix resultat.
Així, els estudiants de grau matriculats el curs 2014-15 van superar un 13% més de crèdits que un nombre similar d’alumnes de cicle del curs 2007-08, un percentatge que suposa un augment de 0,13 punts en la taxa de rendiment.
Els alumnes amb rendes baixes treuen millors notes
La recerca també ha analitzat les variables que tenen una incidència directa en el rendiment dels estudiants de la UVic, com ara el sexe, l’edat o la situació econòmica. En aquest sentit, s’apunta que els alumnes provinents de famílies amb rendes més baixes obtenen millors notes perquè són més conscients del cost dels estudis i, per tant, intenten fer tot el possible per superar-los amb èxit a la primera, afrontant-los així amb un major grau de motivació.
El treball també corrobora conclusions com que les noies treuen uns resultats acadèmics superiors als nois o que els estudiants de més edat aconsegueixen notes més altes perquè solen cursar segones carreres i se’ls pressuposen uns hàbits d’estudi consolidats i una motivació més elevada.