02.03.2016 - 09:14
|
Actualització: 02.03.2016 - 10:14
Aquest dissabte 27 de febrer, Capgirem Vic ha celebrat una assemblea oberta per tal de debatre la proposta de l’equip de govern d’implantar el sistema de recollida selectiva porta a porta a la ciutat. Ens trobem en un moment clau, en el qual o bé es renova l’actual parc de contenidors i vehicles i es continua amb el sistema actual o bé s’aposta per fer un canvi de sistema que incrementaria significativament els nivells de recollida selectiva actuals. Alhora, el moment també és clau perquè en cas de no augmentar els percentatges de recollida selectiva dels darrers anys, la taxa d’escombraries experimentarà un increment substancial a causa de les penalitzacions per mal triatge. L’assemblea de Capgirem Vic aposta inequívocament per canviar de model i adoptar la recollida porta a porta i, per aquest motiu, ha debatut la proposta rebuda.
La proposta del govern consisteix a implantar el porta a porta a través d’un sistema de gestió indirecte. Concretament, es vol externalitzar la gestió encomanant-la a l’empresa de capital mixt Recollida de Residus d’Osona (55% Consell Comarcal + 45% CESPA), de la qual el regidor de Serveis de l’Ajuntament de Vic, Antoni Serrat, és, alhora, el director. El centre especial de treball VICVERD SL, també constituït per capital públic i privat (49% SERMUVIC SL/Ajuntament de Vic + 51% Sant Tomàs), continuaria fent part de la recollida a la ciutat, modificant lleugerament les seves tasques actuals per tal d’adaptar-se a la nova realitat del porta a porta.
Dos han estat els principals arguments que l’equip de govern ens ha donat per tal de justificar la seva proposta i descartar implantar el porta a porta a través d’una gestió directa mitjançant una empresa de capital 100% públic. Per una banda, argumenta que RRO i VICVERD, a causa de la seva experiència, garanteixen una bona implantació del nou sistema. Ens diu que per fer un canvi tan important cal garantir que el procés d’implantació es faci de la millor manera possible. Per altra banda, argumenta que com que una de les empreses mixtes que actualment pren part en la recollida de residus a Vic, VIALNETVIC SL (51% SERMUVIC SL/Ajuntament de Vic + 49% CESPA), té contracte en vigor i rescindir-lo sense donar una alternativa com la de RRO –on la mateixa multinacional espanyola del grup Ferrovial, CESPA, també té participacions– generaria unes elevades indemnitzacions que es consideren perjudicials per als interessos dels ciutadans, ja que s’haurien d’assumir amb diners públics. En menor mesura, també argumenta que és més eficient i flexible una empresa amb capital mixt que una empresa de capital 100% públic, però en cap moment ha aportat cap dada objectiva més enllà de creences basades en supòsits no demostrats empíricament. Tot el contrari, diferents estudis demostren que la gestió directa resulta significativament més econòmica i més respectuosa amb els seus treballadors. Sense anar més lluny, així ho afirma l’informe de fiscalització del sector públic local del Tribunal de Comptes, organisme gens sospitós d’avalar les polítiques econòmiques amb les quals Capgirem Vic es troba més còmode.
Capgirem Vic aposta pel sistema de recollida selectiva porta a porta i la gestió directa dels serveis públics. El nostre model, basat en la titularitat 100% pública, alhora contempla la participació directa dels veïns de la ciutat, el col·lectiu de treballadors i l’Ajuntament en la gestió de la recollida selectiva porta a porta. Entenem que aquest és el sistema de gestió que garanteix millor la defensa dels interessos de la ciutat i el seu entorn natural. Tanmateix, sabem que el nostre model està a les antípodes del model de Convergència. En aquest sentit, i amb voluntat de poder tirar endavant el porta a porta, l’assemblea de Capgirem Vic ha elaborat una proposta integradora que, a més, pensem que és capaç d’aconseguir l’adhesió d’altres grups municipals. Ha elaborat i comunicat al govern una proposta en clau de ciutat.
Som plenament conscients que no es tracta d’un canvi fàcil, però volem que es faci i, en les dificultats inherents a un canvi significatiu com el que es planteja, nosaltres hi veiem nombroses oportunitats per a la ciutat. En aquest sentit, tècnicament es necessiten 6 mesos per implantar el porta a porta a tota la ciutat. Assumim l’argument del govern que per tal d’implantar-se cal que ho faci algú amb experiència. I entenem que el projecte es podria donar per implantat en el termini màxim de 9-10 mesos. Tot i que no és el nostre model, l’assemblea s’ha mostrat disposada a acceptar que aquest procés es dugui a terme a partir del sistema de gestió proposat des de l’Ajuntament, per tal de garantir la seguretat que tant tècnics com polítics de l’equip de govern diuen que els dóna.
Per altra banda, l’assemblea considera que les indemnitzacions projectades sempre serien inferiors als beneficis que s’obtindrien en cas d’assumir una gestió directa des del primer dia. Tanmateix, per tal d’evitar aquestes indemnitzacions, Capgirem Vic està disposada a assumir que la recollida porta a porta es gestioni indirectament, mitjançant el model de gestió proposat per l’equip de govern, fins a la finalització de l’actual contracte amb VIALNETVIC SL, el març de 2018. D’aquesta manera l’equip de govern evita les indemnitzacions que diu voler evitar en la justificació de la seva proposta. Insistim, no és la nostra proposta, sinó una proposta que vol integrar les diferents perspectives que es donen al consistori.
En aquest sentit, Capgirem Vic assumeix que es gestioni de manera empresarial, però volem que sigui de manera directa. O sigui, no demanem que es faci a través d’una cooperativa pública, perquè entenem que la proposta seria inassumible per part de Convergència, sinó a través d’una empresa amb capital 100% públic i sempre després d’haver-se implantat i finalitzat l’actual contracte amb VIALNETVIC SL. Consultats diferents tècnics, sabem que la gestió directa a través d’una empresa de capital 100% públic no només és tècnicament factible, sinó que a més pot arribar a ser més eficient que l’empresa mixta.
Així, la proposta acordada per l’assemblea de Capgirem Vic, i que avui hem fet arribar a l’equip de govern, passa per la constitució d’una empresa de capital públic 100%, que té la flexibilitat que ens demana l’equip de govern i, alhora, permetrà una gestió directa amb major control democràtic. Aquesta empresa pública hauria d’estar preparada per assumir la gestió del sistema de recollida porta a porta una vegada ja implantat, i coincidint amb la finalització de l’encomana de gestió actual de VIALNETVIC SL, pel març de 2018.
També hem traslladat al govern que l’assemblea de Capgirem Vic està d’acord que el Centre Especial de Treball VICVERD SL segueixi participant en la recollida de residus de Vic, tal com planteja l’actual proposta de l’equip de govern. Per últim, hem fet saber al govern que Capgirem Vic no donarà suport en cap cas ni a la continuïtat del sistema de recollida actual, ni a la prolongació de l’encomana de gestió a VIALNETVIC SL quan finalitzi pel març de 2018.
L’assemblea de Capgirem Vic entén que la proposta que planteja assegura una bona implantació del nou sistema de recollida i evita les indemnitzacions que s’haurien de pagar a VIALNETVIC SL en cas de rescindir el contracte abans d’hora. Aquestes eren les dues grans preocupacions del govern a l’hora de rebutjar el nostre model. Entenem que, a més, és una proposta integradora totalment assumible tant per l’equip de govern, com per la resta de grups democràtics del consistori. La nostra voluntat és generar el màxim consens entorn d’un projecte important per a la ciutat i per al país.
A l’espera de la resposta del govern, Capgirem Vic comunicarà a l’Agència Catalana de Residus el seu total suport a la implantació de la recollida porta a porta a Vic. Sabem que seríem la primera ciutat de més de 40.000 habitants dels Països Catalans que faria aquest pas. Tanmateix, la nostra principal motivació no és pas ser els primers, sinó caminar col·lectivament cap a una ciutat lliure de residus, respectuosa amb el medi ambient i el planeta. Apostem per un sistema que no només fa incrementar significativament els actuals nivells de reciclatge, sinó que a més genera les condicions necessàries per a una creixent conscienciació individual i col·lectiva i, així, un major nivell d’exigència tant amb els nostres hàbits de consum, com amb els grans productors de mercaderies que tants residus generen. Així les coses, si aquest pas tant important que creiem que ha de donar la nostra ciutat serveix com a exemple perquè altres ciutats comencin a caminar en aquesta mateixa direcció, estarem doblement satisfets i segurs que la nostra petjada ecològica disminuirà i el planeta ho agrairà.