Vic

L’Ajuntament de Vic va gastar gairebé un milió d’euros en mitjans de comunicació entre 2011 i 2015

VilaWeb

Pep Comeres

05.10.2016 - 08:19
Actualització: 05.10.2016 - 10:19

L’Ajuntament de Vic va fer una despesa de gairebé un milió d’euros entre 2011 i 2015 en mitjans de comunicació. En concret, de 947.803,94 euros entre gener de 2011 i octubre de 2015, en el que representa una despesa de gairebé 200.000 euros per any. És la xifra que es dedueix de la resposta que va donar l’Ajuntament a la sol·licitud d’informació de Capgirem Vic. Des de Capgirem Vic es considera la xifra totalment desorbitada i desproporcionada. Per això al ple d’aquest dimecres presenta una moció per limitar la despesa en publicitat institucional i serveis de comunicació, a més d’altres mesures perquè hi hagi transparència en aquest tipus de despeses.

La moció de Capgirem Vic demana que es limiti la despesa a 72.000 euros anuals (una mitjana de 6.000 euros mensuals), amb un màxim de 10.000 euros en un mes concret, que es consideren més que suficients per publicitar aquelles qüestions d’interès general per a la ciutat. Amb tot, en cas d’emergència l’equip de govern podria sobrepassar la xifra de 10.000 euros en un mes concret. Per fer-ho es requerirà un informe tècnic que justifiqui l’emergència i la despesa. Aquest informe haurà de ser compartit amb la resta de grups municipals abans d’efectuar-se la despesa.

Per garantir un major control de la despesa en mitjans de comunicació, massa hores destinada a la compra de favors, la moció demana que l’equip de govern es comprometi a publicar mensualment totes les despeses fetes en mitjans de comunicació especificant-ne la motivació, la regidoria que ho encomana, el mitjà de comunicació i l’import del servei. Per justificar la contractació de serveis de publicitat superiors a 2.000 euros a un determinat mitjà farà falta un informe tècnic que justifiqui la despesa.

L’objectiu de la moció no només és limitar la despesa en mitjans de comunicació a una xifra que es considera raonable per una ciutat com Vic, sinó sobretot establir mecanismes i criteris objectius perquè el que ha estat passant al llarg dels últims anys no es pugui repetir en un futur.

L’Ajuntament de Vic ha començat a publicar un resum de la despesa en publicitat institucional després que Capgirem Vic demanés la informació i anunciés que presentaria una moció per evitar que es tornessins a repetir els abusos en la contractació desorbitada de serveis de comunicació en determinats mitjans. La informació que es publica, però, és incompleta, ja que, entre altres coses, no es detalla en quins mitjans concrets s’ha fet la despesa, ni els criteris que n’han justificat la contractació.

Per això la moció que es presenta al ple d’aquest dimecres també fixa el compromís de redactar un protocol d’actuació que fixi uns criteris el màxim d’objectius i prevalent el bé comú i no el particular a l’hora de contractar publicitat o altres serveis de comunicació. Ara fa un any, quan Capgirem Vic va entrar la primera instància demanant informació sobre la despesa en mitjans de comunicació ja es va demanar còpia d’aquest protocol, si és que existia. Ni aleshores ni durant els últims mesos s’havia entregat cap mena de protocol. Finalment, aquest dilluns, només 48 hores abans del ple, i amb la moció ja presentada, des de l’alcaldia es va fer arribar un protocol a Capgirem Vic que suposadament estaria en funcionament des de principi del mandat. Més aviat les característiques tècniques del protocol fan pensar en un text improvisat a última hora per intentar justificar-se.

Des de Capgirem Vic es considera que aquesta despesa desorbitada només té com a justificació la compra de voluntats amb diner públic per part de l’equip de govern cap als mitjans de comunicació, en el que vindrien a ser subvencions encobertes en forma de contractació de serveis publicitaris o de comunicació. De fet, s’arriba a pagar per a la publicació o emissió de determinats continguts informatius. Sigui de l’Ajuntament o fins i tot de l’Associació de Municipis per la Independència (AMI).

Capgirem Vic va decidir demanar el detall de la despesa entre 2011 i 2015 després de veure com en els primers mesos de l’actual legislatura passaven per les juntes de govern despeses diverses en publicitat o altres serveis contractats als mitjans de comunicació locals i comarcals. En alguns casos coincidint amb moments que esclatava algun cas polèmic, com a la tardor passada el cas Dilart, i que alguns mitjans de comunicació n’informaven d’una manera esbiaixada a favor de l’equip de govern o sense donar-hi la rellevància que es mereixia el tema.

De l’estudi detallat de les dades aportades des de l’equip de govern, es dedueix un tracte de favor cap a determinats mitjans de comunicació, tot i que en cap moment cap dels mitjans hegemònics amb seu a la ciutat sembla que hagi tingut per norma cap tracte desfavorable. La majoria n’han anat prou bé. En tot cas, es nota una certa desmesura en la despesa en alguns mitjans, com els del grup Ràdio Vic/El Vigatà.

El grup Ràdio Vic-El Vigatà s’endú el tros del pastís més important, amb 227.001,90 euros del gairebé milió d’euros gastats per l’Ajuntament en mitjans de comunicació. La despesa va ser especialment important els anys 2013 i 2014, amb una inversió per exemple, de 51.595,89 euros i 43.702,35 euros respectivament al setmanari ‘El Vigatà’ (poc menys de 1.000 euros per setmana). Eren uns anys on la despesa en publicitat era directament proporcional a l’aparició d’informacions favorables en aquest mitjà a la gestió de l’equip de govern, i a la del seu alcalde, Josep Maria Vila d’Abadal en concret.

Capgirem Vic ha demanat recentment en una nova instància la relació detallada despesa per despesa en publicitat institucional i serveis de comunicació als mitjans amb seu a Vic en l’últim any.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem