26.04.2017 - 09:01
|
Actualització: 26.04.2017 - 11:01
El rector de la UVic, Jordi Montaña, i l’alcalde de Sant Vicenç de Torelló, Èric Sibina, van signar ahir un acord de col·laboració que permetrà millorar l’acostament de les primeres literatures a l’etapa educació infantil (0-6) de les escoles del municipi. L’Ajuntament de Sant Vicenç de Torelló ha sol·licitat els serveis d’assessorament del Grup de Recerca en Llengua i Literatura (GRELL) de la UVic, el qual ha desenvolupat un programa didàctic amb eines i procediments que permet fomentar la literatura en aquesta etapa.
El programa porta el nom de “Projecte La Petita Biblioteca” i s’implantarà a l’Escola Bressol Els Gallerets i al Parvulari de l’Escola Lloriana. Es tracta d’uns tallers organitzats amb propostes concretes, adreçats als mestres, que tenen en compte la diversitat de gèneres, de materials i de recursos per a la transmissió oral. L’objectiu és que els mestres sàpiguen seleccionar els recursos literaris més adequats per l’etapa; conèixer les tècniques i materials més idonis per als infants; saber crear ambients favorables per promoure l’hàbit lector a les primeres edats; i fomentar la continuïtat i la coherència entre les etapes 0-3 i 3-6 anys.
El projecte ha començat amb el disseny i l’elaboració d’un moble-taller de fusta transportable, preparat per al tractament de diferents gèneres literaris i per ser utilitzat tant a l’escola bressol com al parvulari. Després de l’elaboració dels materials i dels dossiers que acompanyen a cada material amb les indicacions d’ús, es realitzaran vuit sessions al Laboratori d’Educació Infantil de la UVic “Aula Teresa Buscart”, adreçades als mestres que portaran a terme el projecte a les seves aules a partir del setembre vinent. Aquests tallers són reconeguts com a activitat de formació permanent per part del Departament d’Ensenyament, a través del CIFE.
La tradició oral és el primer contacte que té l’infant amb la literatura i té una influència cabdal en el desenvolupament del llenguatge de l’infant a nivell fonètic, sintàctic i morfològic. En les societats postindustrials la tradició oral ha deixat de formar part del clos familiar per passar a l’escola, i els formats audiovisuals han desplaçat els contes i les faules, amb productes sovint banalitzats que posen en qüestió la potència de la literatura de transmissió oral. Així doncs, és necessari que l’escola afavoreixi la creació d’escenaris que permetin desenvolupar el llenguatge mitjançant la transmissió de formes literàries orals de qualitat, com ho són l’hora del conte, escoltar cançons o resoldre endevinalles. Cal, però que el mestre tingui la preparació necessària per saber trobar els recursos necessaris per captivar la motivació de l’infant.