11.11.2016 - 12:28
|
Actualització: 11.11.2016 - 13:28
El programa Art i Escola, que promou l’ensenyament de l’art als centres educatius, ha engegat recentment la seva sisena edició amb l’adhesió rècord de més d’una trentena de centres educatius. Al programa hi prenen part centres d’educació infantil, primària i secundària d’Osona i altres comarques pròximes que durant el curs treballaran projectes artístics entorn d’un tema monogràfic que aquest any és el caos. La iniciativa, que organitzen ACVic Centre d’Arts Contemporànies i el Centre de Recursos Pedagògics d’Osona, es clourà al maig amb una exposició col·lectiva dels treballs. “Les possibilitats del programa de fer xarxa entre els centres i els docents participants és un dels secrets del seu èxit”, valora Ramon Parramon, director artístic d’ACVic.
En total, 33 centres educatius realitzaran una quarentena de projectes durant el curs escolar vinculats al caos en els quals participaran prop de 3.000 alumnes. “Cada escola es pot fer un projecte a mida, ja que són els centres els que decideixen des de quina àrea i curs ho treballen i de quina manera”, explica Bruna Dinarès, coordinadora de les activitats educatives d’ACVic. La majoria de centres repeteixen en el programa anualment i els que no ho fan “reposen un temps per dur a terme altres iniciatives i després tornen a adherir-s’hi”. Els centres participants estan ubicats a localitats com Vic, Manlleu i Tona (Osona), Lliçà de Munt (Vallès Oriental), Ripoll (Ripollès), Solsona (Solsonès) i Sallent i Avinyó (Bages), entre altres. Aquesta edició Art i Escola s’organitza també a Granollers per part de l’Associació Cultural Granollers amb el suport d’ACVic en un intent d’aplicar el model a altres llocs.
Com les edicions anteriors, el programa es dividirà en tres trimestres, els dos inicials dedicats a treballar els projectes a les aules i el tercer a la seva visualització i promoció. És en aquest darrer tram on es realitzarà la presentació dels treballs a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, concretament el 25, 26 i 27 d’abril, per part dels centres adherits; i també, com a colofó, l’exposició col·lectiva dels projectes a ACVic al maig. Durant tot el procés, un equip d’assessors, format per una trentena de professionals a títol individual i entitats vinculades al món de l’art “faran un seguiment de cada un dels centres i un acompanyament dels projectes”. Aquest any, com a novetat, els equips de docents també han pogut assistir durant el mes de novembre a sessions de formació per tal d’ajudar-los a tenir recursos i dur a terme els projectes.
L’èxit del programa Art i Escola traspassa fronteres. La iniciativa té cada vegada més presència a fòrums i esdeveniments relacionats amb l’educació i l’art on s’interessen per conèixer-lo de primera mà. Els últims mesos els seus responsables han acudit a explicarne el seu funcionament i característiques al festival Intramurs, de València, i la Fira Mediterrània de Manresa.
Art i Escola és un programa iniciat el 2011 per ACVIC Centre d’Arts Contemporànies i el Centre de Recursos Pedagògics d’Osona amb l’objectiu de promoure i posar en valor la presència de l’art als centres educatius. És una iniciativa que es desenvolupa conjuntament amb els centres d’educació infantil, primària i secundària que s’hi adhereixen i que estableix una xarxa de col·laboracions entre aquests i institucions que treballen des de l’àmbit de l’art i l’educació. Les escoles participants són principalment d’Osona, però també del Ripollès, del Vallès Oriental, Vallès Occidental, Bages, Moianès i Solsonès. El nombre de centres participants sobrepassa a l’actualitat la trentena amb uns 3.000 alumnes implicats. El programa compta amb la col·laboració del Col·legi d’Arquitectes, l’Escola d’Art i Superior de Disseny de Vic, l’Escola d’Arts Plàstiques de Torelló, la Fundació Privada Osona Formació i Desenvolupament, H. Associació per a les Arts Contemporànies, Idensitat, Materials Educatius, el col·lectiu Morir de Frío, Pakdart i la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.