26.10.2016 - 08:18
|
Actualització: 26.10.2016 - 10:18
L’aposta per la digitalització s’està convertint en un instrument per millorar la competitivitat dels comerços urbans i de proximitat. Així ho ha explicat la directora general de Comerç de la Generalitat, Munta Vilalta, qui ha destacat que les jornades i tallers que estan organitzant darrerament per a comerços urbans i de proximitat van encaminats a “conscienciar de la necessitat de ser presents a la xarxa”. Vilalta s’ha mostrat sorpresa de la bona acollida que ha tingut la jornada sobre Amazon en la qual han participat uns 300 propietaris de negocis interessats en les oportunitats que els pot oferir aquesta plataforma d’eCommerce. El responsable del Programa de Logística d’Amazon, Lucas Villanueva, ha destacat la nova finestra que obre la plataforma per a molts petits comerços, “que sense deixar la botiga física, amplien mercat no només a l’Estat espanyol, sinó a altres països del món i d’aquesta manera es fan un lloc com a empreses exportadores”. Segons dades de la Fundació.cat, encara hi ha molt camp per recórrer ja que només tres de cada deu microempreses catalanes disposen de pàgina web.
La jornada ‘Amazon, una oportunitat al servei del comerç català’ es contextualitza en un seguit d’accions arreu de Catalunya que impulsa la Direcció General de Comerç, a través del Consorci de Comerç, Artesania i Moda, orientades a conscienciar el sector de la importància de la transformació digital de les empreses comercials, apropar les darreres tendències en comerç digital, i oferir noves oportunitats de negoci a través de la xarxa. La directora general de Comerç, Munta Vilalta, ha assenyalat que la transformació digital és “imprescindible” per la modernització i millora de la competitivitat del comerç català.
En aquest sentit, s’estan implementant un seguit d’accions a través de la Direcció General de Comerç orientades a la digitalització del petit comerç i del comerç urbà com a peça fonamental del model comercial de Catalunya. Entre les propostes hi ha jornades formatives arreu del territori sobre digitalització comercial, adreçades a botiguers i comerciants, com per exemple la jornada ‘Comerç online: per on començo?’, inclosa dins la iniciativa ‘Comerç Futur’. Aquests tallers formatius ja s’han impartit a Barcelona, Girona, Tortosa, Lleida i Manresa amb una participació de més de 300 persones.
Amb la jornada sobre Amazon organitzada a Vic, l’objectiu és apropar al petit comerç les darreres tendències en venda online. També s’han presentat les oportunitats de comercialització que ofereix aquesta plataforma. Per il·lustrar-ho, en la sessió s’ha utilitzat l’experiència de Joguines Gaspar, de Palau-solità i Plegamans, una empresa familiar dedicada a la fabricació i comercialització de joguines de fusta que ha acabat exportant a països tan llunyans com el Japó.
El responsable del Programa de Logística d’Amazon, Lucas Villanueva, ha explicat que en el darrer any s’ha multiplicat per quatre el nombre d’empreses catalanes que es troba disponible a la seva plataforma. Sense donar dades detallades, Villanueva ha destacat l’interès progressiu que va agafant aquest tipus de venda entre el petit comerç a Catalunya. Les empreses ja no només veuen la xarxa com un avantatge per ampliar el seu mercat, sinó que l’exportació representa un factor crida per complementar les seves vendes o com a mode de supervivència, ha explicat. Villanueva creu que la nova planta logística de Catalunya farà augmentar encara més l’interès per aquest tipus de comerç online.
A banda de les jornades formatives i informatives, Muntsa Vilalta ha explicat que també s’ha impulsat el programa Comerçlocal.CAT. El programa vol impulsar una major presa de consciència de la importància de tenir presència en línia i les oportunitats que internet ofereix als comerciants per a desenvolupar el seu negoci. Orientant a microempreses, Comerçlocal.CAT ofereix a la petita empresa la possibilitat de tenir presència a internet mitjançant una pàgina web. Després de registrar el seu domini al .cat per un preu de vuit euros, els tècnics proporcionen de manera gratuïta un web al comerciant. De moment aquesta iniciativa es troba en fase de prova pilot a Girona i una setantena de comerços gironins ja tenen el seu web.