19.10.2016 - 10:34
|
Actualització: 19.10.2016 - 12:34
ACVic Centre d’Arts Contemporànies ha inaugurat l’exposició Embotir i digerir, obra del col·lectiu La Comunidad i de l’artista Miralda. La mostra gira al voltant de la importància cultural del porc a la península ibèrica alhora que convida a una reflexió sobre l’excés de purins que pateixen Osona i Catalunya a l’actualitat. L’exposició també està present al Mercat de la Boqueria de Barcelona on, en col·laboració amb FoodCultura Satellite Boqueria, exhibeix un tangram elaborat amb excrement de porc adreçat als turistes. L’exposició sorgeix a partir d’una residència de La Comunidad a Vic que “dóna l’oportunitat de poder connectar els dos espais i ofereix una relació més directa amb Barcelona a través de la col·laboració amb FoodCultura Satellite Boqueria i Miralda”, com explica Ramon Parramon, director artístic d’ACVic.
A ACVic, la mostra exhibeix els productes sorgits del projecte Greuge Comparatiu, que Miralda i La Comunidad porten a terme des de 2013 a partir de les investigacions i estudis realitzats a diferents llocs de la península ibèrica, com Alanís (Andalusia), Pamplona, Lleó i Vic, on el porc té una importància cultural, econòmica i/o social. Es poden veure els productes que han realitzat de cada acció, des d’unes pastilles de sabó fetes a partir de grassa de porc ibèric fins a una espècie de corbates decorades amb mames de truja. També exhibeixen fotografies dels processos realitzats. “Al nostre projecte li interessa el porc, els usos i costums. Vam començar pel tema de la matança i a partir d’aquí vam sumar altres qüestions directament vinculades amb l’animal, com els purins o les granjes de sementals”, expliquen Nerea de Diego i Julia de Luis, membres de La Comunidad.
Però aquesta és una exposició que no s’entendria sense la participació de Miralda. L’artista terrassenc, un referent de l’art vinculat a la cultura de l’alimentació, va impulsar la constitució de La Comunidad i també està darrera de FoodCultura Satellite Boqueria, un projecte artístic amb una parada al Mercat de la Boqueria a Barcelona on s’exposa un tangram fet de purins, element central de la mostra Embotir i digerir, elaborat a partir de la idea que del porc s’aprofita tot i amb un missatge irònic. “Com que hi ha un excés de purins a Osona, vam decidir que una manera de treure’ls d’aquí és fer-ne un souvenir en forma de tangram i vendre’l als turistes a La Boqueria”, expliquen de Diego i de Luis. El tangram és un objecte que sorgeix fruit de la residència que La Comunidad va fer a Vic a mitjans de març en què van visitar diferents granges de porcs i plantes de tractament de purins, una estada que van anomenar Ronda de posició. Per la seva banda, Miralda també aporta a l’exposició una instal·lació en què mostra dos vàters de costat damunt d’una tarima i amb una projecció de vídeo, que es pot veure a ACVic. “És una proposta audiovisual i tridimensional per connectar amb el treball de La Comunidad i que vol posar en qüestió la separació o l’atracció a través del diàleg d’un lloc comú com és el vàter; n’hi ha un de blanc i un de negre, per connectar amb un problema tant contemporani com és el racisme”, comenta l’artista.
L’exposició Embotir i digerir estarà oberta a ACVic Centre d’Arts Contemporànies (Sant Francesc, 1 Vic) fins al 31 de desembre i a FoodCultura Satellite Boqueria (Parada 437, Mercat de la Boqueria: Les Rambles, 91 Barcelona) fins al 29 d’octubre.
La Comunidad és un grup d’artistes de l’Estat que treballen puntualment de forma col·laborativa. Viuen en diferents llocs i es troben gràcies a les residències d’investigació- producció de caràcter temporal en diversos indrets. El grup es va articular a partir d’un taller impartit per Miralda a la localitat de Blanca (Múrcia, 2010), en el qual va néixer la necessitat d’expandir la intensitat vivencial d’aquesta experiència comuna. Des de llavors han multiplicat les seves trobades, buscant l’oportunitat de generar espais de treball col·lectiu.
Antoni Miralda (Terrassa, 1942) és un artista multidisciplinari que ha explorat de forma constant la complexa relació entre ritual, menjar i cultura. A finals dels anys seixanta va desenvolupar el concepte de FoodCultura i el 1996 va crear el Museu FoodCultura, com una compilació d’elements diversos sobre les cultures culinàries al món, activant-los, reorganitzant-los, posant-los en diàleg, generant noves significacions i nous sentits interpretatius. FoodCultura compta actualment amb una xarxa de col·laboradors interessats en els costums, les experiències culturals, el menjar i l’art contemporani. Disposa també de l’espai FoodCultura Satellite Boqueria, una parada més del mercat la funció de la qual no és comercialitzar amb productes sinó introduir un espai de creació contemporània en un context d’experiència quotidiana.