La UVic-UCC impartirà el primer grau en Enginyeria de l’Automoció de Catalunya en format dual

  • El nou grau formarà professionals amb una visió integral del sector a través d’estades de llarga durada a les empreses

VilaWeb
Pep Comeres
15.03.2017 - 08:48
Actualització: 15.03.2017 - 09:48

La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) impartirà el primer grau en Enginyeria de l’Automoció de Catalunya en format dual el pròxim curs 2017-2018. Per aconseguir-ho, la UVic-UCC ha creat un pla d’estudis que preveu la combinació de períodes docents a la Universitat amb estades llargues als centres de treball de la indústria de l’automoció ja que entén, en paraules de la degana de la Facultat de Ciències i Tecnologia (UST), Laura Dempere, que “el pla de pràctiques integrades a l’empresa és clau per a la formació del futur enginyer, donada la complexitat del sector de l’automoció i de tots els processos implicats en la construcció d’un vehicle”. La proposta s’impartirà essencialment a la seu de la UVic-UCC a Granollers, i l’estudiant mantindrà un contacte permanent amb les empreses i la realitat del sector des del primer curs.

Demanda creixent de professionals altament qualificats
El nou grau i el seu pla d’estudis han estat elaborats amb el Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya (CIAC), que engloba els 2 fabricants de cotxes i més de 170 empreses de l’àmbit de l’automoció, i responen a les necessitats del sector de disposar de professionals altament qualificats a nivell de grau per incorporar-se a la indústria els propers anys. Segons Dempere, faran falta “enginyers especialitzats, però alhora amb una visió integral del sector i de les seves tendències”. La degana destaca que “en el disseny del Grau s’ha donat veu a les empreses, tot escoltant les seves necessitats actuals al temps que s’ha mantingut la mirada posada en els reptes que els graduats hauran d’afrontar a les empreses del futur.” En aquest context, “el Grau posa un èmfasi especial en el paradigma emergent de la indústria 4.0 i el futur de la conducció en la incipient era del coneixement” i prepara els graduats perquè siguin “enginyers digitals hiperconnectats i amb competències en vehicles elèctrics, conducció autònoma i robòtica col·laborativa”.

A Catalunya, el sector de l’automoció està constituït per una àmplia oferta de fabricants i subministradors de primer nivell. De fet, el CIAC preveu un futur prometedor per a les empreses que s’hi dediquen: només el 2017 estima un creixement del 4% en la producció de vehicles i del 6% en la fabricació de components, xifres que es traduiran en la creació de 2.000 llocs de treball en el transcurs d’aquest any. Per contra, fins ara l’oferta específica en automoció a Catalunya només existia a nivell de cicles formatius de grau superior i de màster.

L’augment de la demanda d’enginyers graduats amb formació específica d’automoció i destinats a les àrees d’R+D, disseny i enginyeria l’avalen dades com ara que només el departament d’I+D de SEAT té més de 1000 enginyers en plantilla, i que l’empresa va contractar més de 100 enginyers l’any 2015, segons Jürgen Stackmann, anterior president de la companyia. En el cas de Ficosa, el nombre d’enginyers que treballen a la planta de Viladecavalls ha augmentat en un 60% de 2013 a 2015, segons dades proporcionades pel seu conseller delegat, Xavier Pujol. La tendència també es posa de manifest en el fet que el 97% de les contractacions del mateix període corresponien a titulats universitaris, i que en l’horitzó 2019 la companyia preveu generar 240 llocs de treball més destinats a enginyers i a professionals tecnològics de carrera.

Un aspecte cabdal del Grau és la innovació metodològica amb què es pretén fomentar un aprenentatge contextualitzat, clau perquè l’estudiant mantingui la motivació al llarg dels estudis. En tot els cursos es farà ús de l’aprenentatge basat en projectes (ABP) amb l’objectiu de garantir que els estudiants es graduïn no només amb coneixements tècnics consolidats, sinó amb l’assoliment de competències clau en projectes reals, com el treball en equip, la capacitat de lideratge, la proactivitat, l’organització de les tasques i la gestió de recursos. A més, aquests ABP es desenvoluparan amb fortes sinergies amb les empreses. El programa posa un èmfasi especial en la internacionalització, de forma que es promourà la mobilitat internacional i un terç del programa s’impartirà en anglès.

Facultat de Ciències i Tecnologia, enginyeries que responen a les demandes del sector
El Grau, a més, entronca perfectament amb la resta d’enginyeries que actualment ja ofereix la UVic-UCC, pel fet que requereix coneixements avançats i especialitzats en mecànica, electrònica i programació, així com de gestió i innovació en les indústries i els processos de producció. Aquesta correspondència es fa especialment evident amb el grau en Enginyeria Mecatrònica, el primer d’aquest àmbit en el marc universitari espanyol, que s’imparteix a la Facultat de Ciències i Tecnologia des del 2009, quan es va crear a petició de les indústries de l’entorn i es va dissenyar conjuntament amb elles. “Hem d’entendre el Grau com l’aplicació de la mecatrònica i la intel·ligència artificial a l’automoció, un sector molt concret i complex en què conflueixen a més tots els reptes que presenta la quarta revolució industrial i la societat hiperconnectada”, explica Laura Dempere, qui fa el símil amb les neurociències, com a branca de coneixement altament multidisciplinar, per explicar aquesta necessitat d’especialització: “El cotxe, com el cervell, és una màquina tan complexa que per obtenir bons resultats requereix una formació específica i singular en la intersecció d’àmbits de més envergadura”.

El grau de Mecatrònica de la UVic-UCC parteix del convenciment que “els plans d’estudis, els requeriments del mercat i els perfils professionals que funcionaven fa una dècada han quedat obsolets i s’han de transformar radicalment”, explica Laura Dempere. Per una banda, “les empreses, especialment les PIMES, necessiten un perfil d’enginyer multidisciplinar i resolutiu, format amb tècniques innovadores a nivell pedagògic, que treballa per projectes i integra diferents àmbits”. Per altra banda, “el màxim exponent de la mecatrònica, així com l’horitzó professional dels seus graduats, és la robòtica, tant en l’àmbit industrial com en els àmbits emergents de la robòtica de serveis, aplicacions civils, domèstiques, educatives i d’entreteniment”. En aquest sentit, els dos graus es complementen perfectament i donen resposta a l’amplíssima demanda de professionals d’ambdós àmbits per part de les empreses.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any