El Moianès millorarà el transport públic amb Vic i Manresa a partir del curs vinent amb una inversió de 150.000 euros

  • L'estudi realitzat per la Generalitat inclou una millor coordinació horària, més expedicions i noves parades

VilaWeb
Pep Comeres
24.07.2017 - 08:41
Actualització: 24.07.2017 - 10:41

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha presentat aquest dimecres davant dels alcaldes del Moianès un estudi de millora del transport públic a la comarca, la primera fase del qual ja s’implementarà aquest mes de setembre coincidint amb l’inici del curs escolar. En concret, l’estudi proposa que tots els municipis tinguin un servei adequat a la seva demanda; que tinguin accés als CAPs o hospitals de referència; que es millori la connexió amb la capital comarcal i altres municipis de comarques veïnes; o que hi hagi una millor coordinació horària. La primera fase del projecte, que tindrà una inversió de 150.000 euros, millorarà els dos corredors principals: Castellterçol-Moià-Vic i Castellterçol-Moià-Manresa. En tots dos casos s’afegiran noves expedicions, es millorarà l’oferta dels caps de setmana i es reformularan els horaris per fer-los coincidir amb les hores d’estudi i feina. La millora del transport públic era una demanda d’administracions, entitats i veïns des que es va crear la nova comarca.

Fa prop d’un any la Direcció General de Transports de la Generalitat va iniciar la redacció de l’estudi de millora de transport públic a la comarca del Moianès, que ha posat de manifest que hi havia certes “mancances” al territori, segons ha explicat aquest dimarts el director general de Transports, Pere Padrosa. Es tracta del primer estudi d’aquestes característiques que es fa al Moianès després que l’abril de l’any 2015 es convertís en la 42a comarca de Catalunya.

Amb uns horaris que no s’adequaven a les necessitats dels veïns del Moianès, ja sigui per poder anar al metge o a l’escola, la reivindicació de disposar d’un servei de transport públic més competitiu era una queixa constant entre els veïns i les institucions del territori des de feia anys i es va accentuar amb la creació de la nova comarca. El Moianès, amb 10 municipis que engloben 24 entitats de població, compta amb un total de 13.098 habitants.

L’estudi que s’ha presentat aquest dimecres consta de dues fases d’implementació. La primera, que es posarà en marxa al setembre de 2017, té un pressupost de 150.000 euros i se centra en els dos corredors principals de la comarca: Castellterçol-Moià-Vic i Castellterçol-Moià-Manresa. La segona fase, que encara no té un calendari d’implementació, té un pressupost de 120.000 euros l’any, i se centra en millores a poblacions més petites com Castellcir o Granera i a millorar les connexions amb poblacions dels Vallesos i Barcelona.

Actualment el Moianès té 16 línies interurbanes de transport regular per carretera a la comarca, que uneixen els diferents municipis entre si, amb la capital (Moià) i amb altres municipis veïns com Manresa, Vic o Caldes de Montbui. A més, la comarca disposa de 12 llicències de taxi i 14 línies de transport escolar.

La primera fase del projecte, consistent en la millora de l’eix principal de comunicacions (Manresa-Moià-Vic) es redefineix per dividir la línia en dos trams independents: Castellterçol-Moià-Manresa i Castelterçol-Moià-Vic. Aquesta divisió en dues línies independents de menys de 50 quilòmetres cadascuna ha de permetre més versatilitat a l’explotació. En concret, s’afegiran noves expedicions a cada línia –tres per sentit en el cas de Vic i nou en el cas de Manresa-, al mateix temps que es modifiquen els horaris per adaptar-los a les necessitats dels estudiants i treballadors perquè puguin arribar a primera hora del matí al seu destí. A més, també es millora l’oferta en dissabtes, diumenges i festius amb més expedicions al llarg del dia.

Pel que fa a la segona fase del projecte i en referència als municipis més petits i on hi ha menys demanda, la Direcció General de Transports està pensant en implementar un sistema que ja funciona en altres comarques com el Berguedà de transport a demanda. A més, en aquesta segona fase també es contemplen altres millores com una nova connexió de Monistrol de Calders amb el Vallès Occidental, que es preveu implementar abans de finalitzar l’any, així com l’increment dels serveis als corredors Oló-Estany-Moià-Castellterçol-Barcelona i Moià-Castellterçol-Granollers.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any